Herfstwandeling Sonnevanck

Met een twintigtal wandelaars hebben we vrijdag 15 oktober onder de bezielende leiding van Henk van Emaus het terrein van Sonnevanck verkend. Meer dan 40 jaar was dit het werkgebied van Henk en hij kent het dus op z’n duimpje. Het was heel bijzonder om de geschiedenis van dit landgoed te leren kennen. Het oude sanatoriumgebouw, dat inmiddels verbouwd is tot een vijf appartementencomplex, staat nog steeds fier midden in de zichtlijn vanaf de toegangsweg van de Leuveneumseweg. Ooit, meer dan 50 jaar geleden bezocht ik hier regelmatig een tbc-patiënte. Heel bijzonder om daar nu weer te staan.
We liepen langs oude vernieuwde gebouwen zoals het Koetshuis, de Machinistenwoning en het huis van de toenmalige geneesheer directeur. We werden veelvuldig gewezen op de grote monumentale bomen, die verspreid over het hele landgoed te vinden zijn. We wandelden dwars door de voormalige moestuin van het sanatorium. Henk vertelde over de sputumman, die alle spuugbakjes van de patiënten verzamelde en elders op het terrein loosde. Dat zou ondenkbaar zijn tegenwoordig, want juist die spuug van tbc-patiënten is immers enorm besmettelijk. Hij liet ons ook een replica zien van een zogenaamde lighal, een overdekt terras op wielen met plek voor 20 patiënten. Die terrassen draaiden gedurende de dag mee met de zon.

Daartussendoor werden we ontvangen in restaurant Vivaldi met koffie en gebak. Daar liet Henk ons ook de fraaie nieuwbouw van het centrum voor ouderenzorg zien. Nieuwe gebouwen, die een deel zijn geworden van het omringende landschap. Op verzoek van de architect heeft Henk meegedacht over de indeling van het gebied en natuurlijk de tuinen rondom.

Tot slot werden we geleid naar de begraafplaats Vredenhof waar zo’n 60 patiënten, personeelsleden liggen begraven.
Bij zijn afscheid als terreinbeheerder van Sonnevanck kreeg hij een bordje met Henk van Emausplantsoen aangeboden. Dat bordje mocht hij zelf plaatsen op een stukje grond voor het hoofdgebouw. En natuurlijk kreeg hij de opdracht daar een plantsoen van te maken.
Gelukkig wist één van de deelnemers van de wandeling hiervan, zodat Henk ons dat plantsoen na zijn afsluitende woorden ook nog even moest laten zien.
                                                                                                                                                          Marijke Jonker van Lenthe
Kijk voor enkele foto's bij ons fotoalbum Sonnevanck