Nieuwsbrief september 2023

Welkom!

Het laatste nieuws van de afdeling Ermelo-Putten van Groei & Bloei.
Wilt u nog meer over ons weten? Bezoek onze website op www.ermelo-putten.groei.nl

Een hartelijk welkom voor de nieuwe leden van 2023:
Uit Ermelo: De heer P. Bes, mevrouw S. Nieuwhoff en mevrouw C. van Ark.
Uit Garderen: Mevrouw B. H. van Zantwijk.
Uit Putten: De heer M. van Donkersgoed, de heer M. Kooi, mevrouw G. van de Kamp en de heer G. van den Hoorn.

Secretaris gevraagd

Helaas....... een secretaris is er nog steeds niet. We geven de moed nog niet op! Weet u iemand of is het misschien wel iets voor u? Vertel het onze voorzitter Jos Beek!

Bloemschikken nieuw seizoen

In september start weer onze bloemschikcursus voor gevorderden.
De eerste keer is op donderdagochtend 14 september in ’t Voorhuys in Putten bij de Andreaskerk.
Bij iedere les krijgen we van tevoren de opdracht van Ilse Kerkmeijer.
Alle deelnemers gaan dan zelf bedenken, hoe ze de opdracht gaan uitvoeren.
Zowel de ondergrond als de bloemen en andere materialen neemt iedereen zelf mee.
Kortom, ieder maakt een eigen plannetje naar aanleiding van de opdracht.

De cursus bestaat uit 7 donderdagochtenden:
14 september, 19 oktober, 16 november, 14 december, 18 januari, 15 februari, 14 maart.
Ilse begeleidt en adviseert ons tijdens de cursus, zodat iedereen met een tevreden gevoel aan het einde van de les naar huis gaat.

Deze cursus van 7 ochtenden kost € 85 voor Groei & Bloei leden en € 95 voor niet-leden.
Inschrijven kan nog, maar doe het vlug!

Opgave door middel van mailen naar Jos Beek
jos.beek@gmail.com

Onze op Engeland geïnspireerde Pluktuin

Presentatie van Marieke Nolsen
Verenigingsavond 19 september 2023
Locatie: Zalencentum Immanuelkerk
Aanvang 20.00 uur

Op de eerste verenigingsavond na de zomer komt Marieke Nolsen ons vertellen over haar op Engeland geïnspireerde Pluktuin.

Marieke Nolsen:
Sinds 2016 hebben wij onze tuin vergroot met een decoratieve Pluktuin geïnspireerd op Engeland. Een Pluktuin voor ons zelf met heel veel dahlia’s en eenjarigen in de kleuren rood/zalm/oranje/rose. Elk jaar gaan wij naar Engeland om tuinen te bezoeken en daar zie je regelmatig dat dahlia’s en eenjarigen ondersteund worden door snoeihout. Met dit hout maken ze de meest mooie constructies. Dit heb ik op mijn eigen wijze ook in onze Pluktuin toegepast. Ik heb van deze Pluktuin een soort boeket  gemaakt, waar je doorheen kunt wandelen.

Tijdens deze avond vertel ik hoe ik deze tuin aangelegd heb, ik vertel over constructies die ik maak, welke dahlia’s en eenjarigen ik gebruik, hoe ik met de beplanting speel etc. etc.  Mijn verhaal begeleid ik met hele mooie beelden.
Heb je een Pluktuin, of wil je misschien een soort van Pluktuintje aanleggen, of vind je het gewoon heerlijk om een hele avond in een soort van FLOWERHEAVEN te bivakkeren dan vind ik het enorm leuk om je op deze avond te ontmoeten in de hoop je te inspireren.
Samen met Modeste Herwig heb ik een boek uitgegeven: Marieke’s Pluktuin, dit boek is in elke boekenwinkel te verkrijgen of te bestellen.

LAATSTE KANS! Drie seizoenen Open Tuinen Dagen.

Zaterdag 16 september    10.00-16.00 uur

Deelenemende tuinen   Zie ook www.seizoenentuinenroute.com. De entree is gratis.

Tuin Polhuis

De weelderige bostuin

Irenelaan 13

14 Bloementuin Fleur en Kleur Wilhelminalaan 22 Harderwijk

Henk van Emaus deelt regelmatig zijn tuinkennis met de luisteraars van radio VeluweFm. Hij is dan te gast op de zaterdagmorgen in het programma de Stamtafel. De eerstvolgende uitzending waarin Henk zijn tips doorgeeft, is op zaterdagmorgen 23 september om half 11. Voor meer informatie voor o.a. frequenties VeluweFM

Azoren en Alentejo

Presentatie van Henny van der Wilt
Verenigingsavond 17 oktober 2023
Locatie: Zalencentum Immanuelkerk
Aanvang 20.00 uur

Wandelen op de Azoren

De Azoren is een eilandengroep van 17 eilanden, waarvan 9 bewoond. De archipel ligt 1600 km uit het vaste land van Portugal en 4000 km van het Noord Amerikaanse continent.

Wij gaan wandelen op het grootste eiland Sao Miquel met Ponta Delgada als hoofdstad. We lopen langs kratermeren, soms wel met 2 km in doorsnede, met namen als Lagoa Azul(blauwe meer) en Lagoa Verde(groene meer). Er zijn Furnas (grotten) gaten in de aardkorst, die de basis vormen voor de vele zwavel- en warmwaterbronnen en geisers. Sommige gaten worden gebruikt om kookpotten in te hangen voor lokale stoofschotels 'Cozido das Furnas". We bezoeken een Ananas plantage, die daar al vanaf 1860 worden gekweekt. In Gorreana staat een theefabriek met bijbehorende theeplantage, de enige plek in Europa!
We maken stevige wandelingen, over paden die soms overwoekerd zijn door de weelderige plantengroei. Bijzondere vegetatie siert het Ilha Verde oftewel; het groene eiland.

Fietsen in de Alentejo

Deze schitterende streek ligt rondom de hoofdstad Lissabon. Een onbekend gebied met een rijkdom aan bijzondere oude olijfgaarden. De oudste bomen van Portugal staan daar. Er staan er ook te koop, in potten, moeilijk meenemen op de fiets. Dus we kijken alleen maar! We bezoeken diverse tuinen in Lissabon; Jardim Botanico, Palacio Fronteira, Jardim Palacio Quelez en we gaan natuurlijk naar het museum Azulego (geglazuurde terracotta tegels).
Fietsen door de bloeiende Alentejo is een feest met een rijkdom aan geurende vegetatie. Mooie oude stadjes en een verlaten, leeg landschap, al eeuwen lang bewoond en bewerkt. Een uniek stukje Portugal!