NIEUWSBRIEF november 2022

door Johan de Vroom

Op 18 oktober was er weer onze maandelijkse verenigingsavond. Dit keer was de bekende Harry Pierik uitgenodigd. Dat bleek ook uit de opkomst. Hij is o.a. bekend geworden door zijn geveltuinen in Zwolle. Als je er langs loopt zie je ook gelijk “dit is wat bijzonders”, alleen al door de verschillende kleurcombinaties. Ook bijzondere heesters zoals de Hemelse bamboe in de verschillende soorten kwamen aan bod. Een van zijn bijzondere ontwerpen was de overgang van een tuin naar het achterliggende bos. Mooi en bijzonder.

150 jaar Groei & Bloei
Tijdens de besturendag dit jaar kwam er een heel mooie presentatie voorbij over het 150 jarig bestaan van onze vereniging. Ook de Vanenburg met zijn tuinlieden kwam aan bod. Een mooi indruk van deze presentatie tref je aan op onze website. Klik hiervoor op: 150 jaar Groei & Bloei

Verenigingsavond op 15 november
Op 15 november ben je om 20.00 uur weer welkom in de Immanuelkerk, stationsstraat 17, 3851ND in Ermelo. Daar krijgen we een presentatie van Jan van der Knokke over “Natuur onder de Middernachtzon”.
De presentatie begint op eiland Oland in Noorwegen. Meer informatie verderop in deze Nieuwsbrief.

Verenigingsmiddag en avonden in 2023
Op 17 januari ben je om 14.00 uur welkom, op 21 februari en 21 maart weer om 20.00 uur. Alle bijeenkomsten vinden plaats in de Immanuelkerk.

Kampioenschap Bloemschikken
Op 12 november is het Oost Nederlands Kampioenschap Bloemschikken in Eefde. Er gaan 5 dames van onze afdeling hier aan mee doen. Zij oefenen altijd samen en maken deel uit van de masterclass groep. Het thema van de wedstrijden is Out Of The Box. Iedereen gaat rond dit thema een eigen uitwerking bedenken. Daarnaast krijgen ze ook nog ter plekke een  verrassingsopdracht! Kortom het wordt voor hen een leuke inspannende dag!

De pompoencreaties in deze Nieuwsbrief zijn gemaakt tijdens de les van Ilse Kerkmeijer. Voor alle pompoenwerkstukken kijk in ons fotoalbum Bloemschikken

Extra herfstworkshop

Op 13 oktober was er een herfstworkshop o.l.v. Suzanne. Er waren meer aanmeldingen dan beschikbare plaatsen. Daarom doen we het nog een keer en wel op
donderdag 10 november van 19.30 uur tot 21.00 uur,
Theehuis Klein Noord Brandsgoed,
Nijkerkerweg 66 in Ermelo.
De kosten zijn ook deze keer € 24,99 pp. Aanmelden graag bij Jos Beek jos.beek@gmail.com

Kerstworkshop

Wij -en jullie- hebben de smaak te pakken.
Naast de 2e Herfstworkshop op 10 november gaan we ook een Kerstworkshop houden.
Datum: vrijdag 9 december van 19.30 – 21.30 uur
Locatie: bij Theehuis Klein Noord Brandsgoed, Nijkerkerweg 66 in Ermelo.
Maak je eigen KERST deur -of raamdecoratie.
Prijs: €24,95 inclusief materialen
exclusief koffie en thee
Aanmelden bij Jos Beek  jos.beek@gmail.com

Natuur onder de Middernachtzon

Verenigingsavond 15 november
Presentatie door Jan van der Knokke
Locatie: Immanuelkerk, Stationsstraat 137, 3851 ND Ermelo
Aanvang: 20.00 uur

De presentatie begint op eiland Oland in Noorwegen. Een bijzonder eiland, niet zo heel erg groot, maar wel afwisselend.  Het eiland is geologisch opgebouwd uit kalksteen platen, wat op sommige plaatsen heel goed is te zien. Er zijn nog diverse steengroeven waar deze steenplaten worden gedolven en in een fabriek verder worden bewerkt. Heel bekend om zijn orchideeën en andere endemische planten die in de goede tijd volop bloeien op de Alvar. Ook duizend jaar oude eiken zijn nog hier, en als je geluk hebt zie je een vliegend hert op de bast van de oude boom.

Verder naar het noorden komen we in Lapland. Dit wordt ook wel het “Dak van Europa” genoemd. Het klimaat hier is als het landschap erg grillig. Temperaturen in de winter van 35 onder nul zijn geen zeldzaamheid. Het planten en dieren leven heeft zich hierop aangepast. De muskusossen en rendieren kunnen heel goed tegen deze extreme weersomstandigheden.
Boven de Poolcirkel echter kan het in de zomer ook met gemak boven de 25 graden worden. In de vele ondiepe watertjes kunnen zich gemakkelijk hele hordes steekmuggen ontwikkelen. Goed voor de vogels om hun jongen mee groot te brengen, maar minder goed voor de zoogdieren die er leven. De herfst in Lapland, de “Ruska Laponica” genoemd, is prachtig om te zien. Dit moet je mee gemaakt hebben! Maar de garantie van altijd mooi gekleurde bladeren is niet te geven. Soms komt een schimmel de zaak verpesten en vallen de bladeren van de berken voortijdig af. Als de sneeuw begint te vallen blijven de rendieren achter en nemen wij afscheid van dit geweldig stuk natuur.

Houd de volgende data vrij!

De verenigingsavonden In 2023:

17 januari    14.00 uur       Hans Ringers
   Dutch Wave: Tuinen van Piet Oudolf
   21 februari       20.00 uur    Lambert Sijens
   De tuinen van weldadigheid
   21 maart    20.00 uur    Algemene Ledenvergadering
   18 april    20.00 uur    Suze Peters
   De bladluis, een heel nuttig beestje

Henk van Emaus deelt regelmatig zijn tuinkennis met de luisteraars van radio VeluweFm. Hij is dan te gast op de zaterdagmorgen in het programma de Stamtafel. De eerstvolgende uitzending waarin Henk zijn tips doorgeeft, is op zaterdagmorgen 12 november om half 11. Voor meer informatie voor o.a. frequenties VeluweFM