Nieuwsbrief december 2023

Terugblik van de voorzitter

In deze laatste nieuwsbrief van 2023 kunnen we met plezier terugkijken naar onze Groei&Bloei activiteiten.

De dag tuinexcursies naar de Betuwe, rondom Gorssel en in Utrecht zijn succesvol verlopen. Er was een diversiteit aan tuinen, van verschillende tuineigenaren en liefhebbers, te zien.  Bij sommigen waren soms ook nog planten, stekken of zaden te koop. In juni was dit jaar de tuinreis naar Sleeswijk-Holstein. Iedereen heeft genoten van deze groene trip in Duitsland. Na heel wat jaren hebben Henk en Hennie aangegeven dat dit hun laatste tuinreis was, die zij bij onze afdeling georganiseerd hebben. Maar de dag tuin-excursies willen zij zeker nog graag voortzetten.

Onze ledenavonden en -middagen werden goed bezocht. Hierbij zagen we steeds enkele nieuwe leden, maar er kwamen ook vaak niet-leden. Vooral op de avond van Marieke Nolsen met haar Pluktuin. En op de middag van Rien Mouw, Zwerven over de Veluwe, kwamen veel enthousiaste reacties.

In 2023 hebben vier sponsors ons gesteund: Houthandel van der Leeden, Aannemersbedrijf Firma Kamphorst, Kwekerij De Stadsweiden en Firma Feenstra tuinaanleg en onderhoud. Het bestuur was hier heel blij mee.

Wat brengt het nieuwe jaar ?

Het nieuwe jaar 2024 wordt voor onze Groei&Bloei afdeling een bijzonder jaar, want dan bestaan we 60 jaar. Als bestuur hebben we al enkele groene momenten bedacht, die we in dit  jubileumjaar met onze leden willen gaan vieren. Mocht u bij deze activiteiten willen meedenken of -helpen, geef dat dan a.u.b. door aan één van de bestuursleden. Laat gerust even horen, of u nu ook al ideeën krijgt voor een jubileum activiteit!

Nieuw bestuurlid
Wat het bestuur betreft is er goed nieuws!  Afgelopen maand heeft Jannie Bouwers zich aangemeld als secretaresse. Ze wil vanaf januari deze taak op zich nemen. Als bestuur hebben we haar met open armen ontvangen! Jannie doet dit jaar trouwens al met veel plezier mee bij de bloemschiklessen van Ilse Kerkmeijer.

In ieder geval wil ik iedereen een groene Kerst en een voorspoedig 2024 toewensen.

Jos Beek, voorzitter

Indonesië, gordel van smaragd

Presentatie P. Boersma
Verenigingsmiddag donderdag 18 januari 2024
Locatie: Zalencentum Immanuelkerk
Aanvang 14.00 uur

Een presentatie via een driedimensionale diaserie. Dit betekent dat u die dia's echt beleeft. U ervaart dit alsof u zelf door dit prachtige land reist.De dia's worden met twee camera's tegelijk gemaakt, dit is te vergelijken met onze ogen: alleen door met twee ogen te kijken ervaren wij diepte in onze waarneming. Omdat beide dia's op één scherm geprojecteerd worden hebben de toeschouwers een polariserende bril nodig, dit om het linker- en het rechterbeeld uit elkaar te houden. Het geheel wordt in kleur vertoond.

Na een kort verblijf in Singapore gaan we naar Sumatra. We bezoeken daar het eiland Samosir. Daarna gaan we naar Jakarta en reizen over het eiland Java. De route die we nemen gaat o.a. via Bogor-Bandung-Garut-Pangadaran-Baturaden-Wonosobo-Yogyakarta-Sarangan-Malang-Kalibaru.

Vanuit Oost Java gaan we naar Bali. Via het noordelijk deel van Bali (Lovina) gaan we naar Ubud en naar Kuta. Uiteindelijk gaan we met de hooverspeed naar Lombok. Daarna maken we nog een tocht over het eiland Sulawesi, uiteindelijk komen we in Tana Toraja. Het is een traditionele route welke een goed beeld geeft van het land Indonesië.

Belangrijke plaatsen die bezocht worden zijn:
Samosir – Batakhuizen, Bogor – Plantentuin, Puncak – Theeplantages, Tasik malaya – Kampung Naga, Wonosobo - Dieng Plateau, Yogyakarta - Borobudur en Prambanan, Malang – Bromo.

Henk van Emaus deelt regelmatig zijn tuinkennis met de luisteraars van radio VeluweFm. Hij is dan te gast op de zaterdagmorgen in het programma de Stamtafel. De eerstvolgende uitzending waarin Henk zijn tips doorgeeft, is op zaterdagmorgen 16 december om half 11. Voor meer informatie voor o.a. frequenties VeluweFM