NIEUWBRIEF december 2022

Johan de Vroom

Dit is alweer de laatste nieuwsbrief van dit jaar. Dit jaar heeft u al 11 keer eerder een nieuwsbrief gehad met wetenswaardigheden. Hij wordt ook goed gelezen is onze ervaring want u reageert er ook op. Dat geldt ook voor onze Facebookpagina. Die wordt door ruim 200 mensen ontvangen en ook daar wordt trouw op gereageerd. Wilt u dat vooral blijven doen?
Wat een mooi resultaat voor onze bloemschiksters in Eefde. Daar werd een rayonwedstrijd gehouden waar Ria Kikkert de 1e prijs won en daarnaast een golden Ticket voor de Gardenista kreeg uitgereikt. Wat een talent hebben die dames!
Waar we ook heel blij mee zijn, zijn onze workshops. Elke keer dat we er één organiseren zijn er meer aanmeldingen dan beschikbare plaatsen. Daar moeten we ons als bestuur toch op beraden. Als u daar ideeën voor heeft of andere wensen op cursusgebied, laat het ons weten.
Op 15 november gingen we met Jan van der Knokke op bezoek in Noorwegen. Alsof we reisgenoten waren van Jan en met hem meegnoten van de mooi bloemen, planten en vergezichten. Wist u overigens dat het aantal bezoekers van onze verenigingsavonden duidelijk in de lift zit. Ook bij “niet leden” zien we een toename. U snapt ongetwijfeld, dat wij daar blij mee zijn.

De eerste verenigingsmiddag van het nieuwe jaar is op 17 januari. We beginnen om 14.00 uur op de ons inmiddels vertrouwde locatie van de Immanuelkerk. Hans Ringers gaat de “Dutch wave” voor ons uit de doeken doen en wie daar bij betrokken waren.

Henk en Hennie zijn bezig om een tuinreis naar Sleeswijk-Holstein in Duitsland te organiseren. Zij willen daar graag naar toe van 26 t/m 29 juni. Graag deze datum vast in uw nieuwe agenda zetten. Meer informatie hierover vindt u binnenkort op onze website.

Wat rest -maar niet onbelangrijk- is u prettige Kerstdagen en een voorspoedig 2023 toe te wensen en natuurlijk graag tot ziens in 2023.

Kerst bij de bloemschikcursus

Voor meer foto's kijk in het fotalbum op de website.

Oost Nederlands Kampioenschap Bloemschikken

1e prijs voor Ria Kikkert

Na twee jaar uitstel vanwege Corona kon het Oost Nederlands Bloemschikkampioenschap dit jaar weer plaatsvinden. 22 deelnemers meldden zich hiervoor aan: 20 uitkomend in de klasse “Goud” en 2 deelnemers in de klasse “Brons” Het thema voor deze dag was “OUT OF THE BOX”. De deelnemers in de klasse goud hadden als sub thema “stapelen” en voor de klasse brons was dat “rijgen”.
De deelnemers in klasse goud kregen daarnaast nog een verrassingsopdracht met als thema “FEEST”, waarmee ze moesten starten.
De uitvoering was heel divers en er werd ontzettend intensief gewerkt. Om 13.30 uur ging de zaal open voor publiek en het was meteen duidelijk dat er grote belangstelling was voor dit evenement. Fijn om te zien dat er zoveel mensen op afgekomen waren.
Uitslag
Klasse Goud:
1e prijs: Ria Kikkert, afdeling Ermelo/Putten
2e prijs: Ina Postel, afd.Berkelland/ Haaksbergen
3e prijs: Pytsje Kuiken, afdeling Apeldoorn
Klasse Brons:
1e prijs: Derrien Beigieneman, afdeling Apeldoorn
2e prijs: Wilma Bunte, afdeling Zutphen e.o
Omdat de puntenscore van de nummers 1 en 2 in klasse Goud heel erg dicht bij elkaar lagen, reikte Frits Hoogers aan Ria Kikkert én Riky Postel een Golden Ticket voor Gardenista uit, die zij glunderend in ontvangst namen.
We kunnen terugkijken op een hele mooie dag en hopen dat het vanaf nu weer een jaarlijks terugkerend evenement zal zijn.
Bloemengroet ONKB werkgroep
Klik voor het hele verslag op: 1e prijs voor Ria Kikkert

Dutch Wave, het nieuwe tuinieren

Presentatie door Hans Ringers
Locatie: Immanuelkerk, Stationsstraat 137, 3851 ND Ermelo
Aanvang: 14.00 uur

De term Dutch Wave kwam van een Zweedse botanicus en sloeg op de ontstane stroming in de Nederlandse tuincultuur. Vóór de eeuwwisseling ontstonden er tuinen met als kenmerk een meer natuurlijke, lossere beplanting. Dat was het gevolg van onder andere het weven van hoge en lage planten door elkaar.

Piet Oudolf, Rob Leopold, Henk Gerritsen en Ton ter Linden waren de voorlopers van deze stroming. Het gebruik van vaste planten, eenjarigen, grassen en bolgewassen gecombineerd, die het hele jaar door de moeite waard zouden zijn. Hiermee creëerden ze zo’n weldadige sfeer, dat je de indruk krijgt in wonderbaarlijk mooi natuurschoon te zijn beland.

Piet Oudolf is waarschijnlijk de meest invloedrijke tuinontwerper van Nederland en in het buitenland misschien nog wel beroemder dan hier en de belangrijkste vertegenwoordiger van de Dutch Wave.
Piet: “planten zijn muzieknoten. Ik bedenk de compositie, ik weet hoe het klinken moet, maar een ander voert het uit”.  De Vlinderhof en Piet’s eigen tuin in Hummelo, tuinen in Engeland, o.a. Pensthorpe, Scampston Hall en tuinen in Duitsland van zijn hand, komen vanmiddag voorbij. Ook wordt er aandacht besteed aan privétuinen in binnen- en buitenland met het stempel: Dutch Wave.

Deurkrans 2022

Ook de bloemschikcursus voor de kerstdecoratie werd een succes!
Onder leiding van Suzan Gulliker maakten de deelnemers in de gezellige ambiance van
Theehuis Klein Noord Brandsgoed aan de Nijkerkerweg in Ermelo een deurkrans in kerststijl.
Een aantal creaties ziet u hierbij.

Van de excursiecommissie

De excursiecommissie is bezig met de voorbereidingen van een 4 -daagse tuinreis naar Sleeswijk Holstein in Duitsland.

We willen graag van 26 juni t/m 29 juni 2023 hiernaartoe. We hebben een optie voor 3 overnachtingen in Hotel Wittorf in Neumünster. Verdere informatie volgt later.

Fijne feestdagen gewenst van Hennie en Henk van Emaus.

Henk van Emaus deelt regelmatig zijn tuinkennis met de luisteraars van radio VeluweFm. Hij is dan te gast op de zaterdagmorgen in het programma de Stamtafel. De eerstvolgende uitzending waarin Henk zijn tips doorgeeft, is op zaterdagmorgen 17 december om half 11. Voor meer informatie voor o.a. frequenties VeluweFM