September 2021

In deze Nieuwsbrief ondermeer:

• Nieuwe kansen meldt de secretaris ons!
  • Aankondiging van de eerste verenigingsavond van het nieuwe seizoen. Daar gaan we meer horen over de tuin in het 'nieuwe' klimaat.
  • Bloemschikken kan weer! Informeer bij Jos Beek of er nog plek is om mee te doen.
  • Henk van Emaus vertelt zijn weetjes weer op Veluwe FM. Luister op 11 september.
  • Nog eenmaal een Open Tuinendag dit jaar! Zet de datum 18 september in de agenda.
  • Een kleine vooruitblik op de verenigingsavond van oktober.
  • Een terugblik op de dagtocht naar drie tuinen in de Noordoost Polder.

Een nieuw seizoen en daarmee nieuwe kansen. Laten we vooral kijken naar wat er allemaal wel kan en niet naar wat er niet kan. We mogen als vereniging gelukkig weer bij elkaar komen, koffie of thee drinken en elkaar ontmoeten. Voorlopig houden we onze verenigingsavonden in een zaal van Immanuelkerk, Stationsstraat 137 in Ermelo. De avonden beginnen zoals u gewend bent om 20.00 uur.
Op 21 september is onze eerste Verenigingsavond van dit seizoen met een presentatie van Margareth Hop, zij is een expert in functionele beplanting. Haar presentatie zal met name gaan over de invloed van het weer op onze tuin, een actueel onderwerp lijkt me, gezien de (bijna) afgelopen zomer.
Op 15 oktober gaan we onder leiding van Henk en Hennie een herfstwandeling op Sonnevanck maken. Zij zullen ons iets vertellen over de geschiedenis van Sonnevanck, de tuinen en de bossen, en dat natuurlijk in een mooie herfstkleuren omgeving. Noteert u deze datum vast. Meer hierover leest u in de Nieuwsbrief van begin oktober.

Met hartelijke groet, Johan de Vroom info@ermelo-putten.groei.nl

Een tuin voor het nieuwe klimaat

Verenigingsavond 21 september om 20.00 uur in een zaal in de Immanuelkerk.

Een presentatie van Margareth Hop,
expert functionele beplanting.

Het weer heeft ons de afgelopen jaren een paar onaangename verrassingen bezorgd: plensbuien, hittegolven, 10 weken lang geen drup regen. En volgens het KNMI zal dat de komende jaren nog wel vaker gebeuren. Hoe kun je je tuin hierop voorbereiden? Margareth Hop doet al jarenlang onderzoek aan functionele beplanting. Ze vertelt in haar presentatie hoe je tuinen klimaatbestendig kunt maken, en welke planten weinig last hebben van droogte en wateroverlast. Een verhaal met veel praktische tips en leuke voorbeelden over omgaan met water en hitte.
Voor meer informatie over Margareth Hop en haar activiteiten: Actifolia

Bloemschikken kan weer!

Van onze cursusleiding:
Het afgelopen jaar zijn de cursussen aangepast en afgelast, door alle corona-golven.
MAAR….. Voor het komende seizoen staan wij nu toch weer klaar om te starten. De deelnemers van vorig jaar gaan vrijwel allemaal door met hun bloemschikcursus.
Er zijn twee cursusgroepen o.l.v. Ilse Kerkmeijer en één cursusgroep o.l.v. Loes Amesz. Alle drie groepen zijn al vrijwel compleet. Enkele nieuwe geïnteresseerden hebben zich ook al opgegeven.

Ook de masterclass groep heeft zeker weer zin om met elkaar te beginnen met bloemschikken. Want ook zij waren de afgelopen tijd gestopt om bij elkaar te komen vanwege alle corona beperkingen.
Jammer genoeg kunnen zij niet deelnemen aan de bloemschikwedstrijd bij Gardenista. Dit Groei&Bloei evenement is opnieuw verzet naar volgend jaar. Misschien gaat het in 2022 alsnog lukken om deel te nemen.

Hopelijk kunnen we dit jaar weer met plezier aan de slag met onze bloemschik activiteiten! Mocht u ook nog interesse hebben om mee te doen met een cursusgroep voor gevorderde bloemschikkers dan kunt u altijd contact opnemen met Jos Beek. Soms is er nog een plekje vrij gekomen.

Met hartelijke groet,
Jos Beek, jos.beek@gmail.com

Henk op de radio
Zaterdag 11 september 10.30 uur Veluwe FM

Henk van Emaus deelt regelmatig zijn tuinkennis met de luisteraars van radio VeluweFm. Hij is dan te gast op de zaterdagmorgen in het programma de Stamfafel. De eerstvolgende uitzending waarin Henk zijn tips doorgeeft, is op zaterdagmorgen 11 september om half 11. Voorafgaand aan zijn praatje wordt steevast Groen, Groen Gras van Jan Rot gedraaid. Voor meer informatie voor o.a. frequenties VeluweFM

3 Seizoenen Open Tuinen Dagen 2021

Nog eenmaal!
8 verrassende tuinen elk seizoen anders.

Zaterdag 18 september
van 10.00 uur tot 16.00 uur

Met maar liefst acht tuinen vindt dit jaar nog eenmaal de 3 Seizoenen Open Tuinen Dagen plaats. Alle informatie is te vinden op de website van de acht enthousiaste tuinliefhebbers. Klik: Website 3 Seizoenen Open Dagen

Verenigingsavond oktober

Op 19 oktober komt Koos Dansen, natuurbeschermer, fotograaf en verteller. Hij neemt ons mee op een denkbeeldige fietstocht van ongeveer 50 km langs en door zijn favoriete plekjes en stekjes in en om zijn woonplaats Arnhem, waar hij de afgelopen jaren meer dan 150 soorten vogels fotografeerde.

Poldertuinen, een bijzondere dagtocht

Op donderdag 26 augustus was er onder leiding van de excursiecommissie Henk en Hennie van Emaus een heel geslaagd tuinenbezoek in de Noordoostpolder. Dit keer niet met een touringcar maar met eigen vervoer. We bezochten drie tuinen. Het was een bijzondere excursie en werd door de deelnemers als bevrijdend ervaren. Het kon immers weer, gezellig met elkaar tuinen bekijken, koffie drinken, lunchen en heerlijk bijpraten.
We bezochten Het Zwaluwhuis in Ens, de Pegasuhof in Bant en de Stekkentuin in Espel. Drie totaal verschillende tuinen en dat was dan ook het verrassende element van deze dag.
In het Zwaluwhuis wuivende grassen omringd met prachtige bloempartijen, in de Pegasushof afgebakende tuinkamers met bijzondere planten en fruitbomen (en een heerlijke lunch) en een Stekkentuin met vele, vele bodembedekkers waar bloeiende planten bovenuit steken. Het is ondoenlijk om alles te beschrijven wat er te zien was. In een foto-impressie is getracht een overzicht te maken. Bekijk de foto's op deze website bij de fotoalbums: Dagtocht NOP