door Johan de Vroom

We naderen het eind van de vakantieperiode. Een periode voor mooie Tuinreizen, interessante musea, lekker uitrusten of gewoon in de zon liggen bakken. Voor Groei & Bloei staan we aan het begin van het 2e halfjaar. Ook dit halfjaar zijn wij nog te gast in de Immanuelkerk en we voelen ons daar ook welkom! Dit jaar zijn er nog drie verenigingsbijeenkomsten. Twee zijn er ’s avonds (september en oktober)  en één is er ’s middags (november).

In september krijgen wij een interessante presentatie over het voedselbos in Ermelo. Dat er zo dicht bij zulke aardige dingen gebeuren. Ook treft u een verslag aan van onze laatste excursie waarbij twee mooie tuinen  werden bezocht. En wat ook weer van start gaat zijn onze bloemschikcursussen. U leest het goed, er staat weer van alles te gebeuren.

Wat ook de moeite waard is is een bezoek aan de Floriade. De prijzen zijn behoorlijk verlaagd en de kinderziektes zijn achter de rug.

Nieuwe bloemschikcursus

In het komende seizoen gaan er weer meerdere bloemschikcursussen gegeven worden.

Er is nu gelukkig weer PLAATS VRIJ gekomen bij de cursus bij Loes Amesz. Dit is een cursus voor gevorderde bloemschikkers, die onder leiding van Loes Amesz een avond aan de slag gaan. Iedereen krijgt van te voren de opdracht en gaat daar dan eerst over nadenken. Daarna neemt iedereen eigen materiaal/bloemen en gereedschap mee.
De docent geeft aanwijzingen en tips, zodat alle cursisten goed uit de voeten kunnen met de opdracht. Aan het eind worden alle gemaakte bloemstukken samen bekeken en besproken.

Het bloemschikken is op 7 avonden door het hele jaar heen in een zaal van de Immanuelkerk in de Stationsstraat in Ermelo. We beginnen op maandagavond 19 september. De prijs voor deze cursus bedraagt voor leden €85 en niet-leden €95

Als u hier belangstelling voor hebt, kunt u zich opgeven bij:
Jos Beek, jos.beek@gmail.com, of telefoon 0613895814.

Wacht hier a.u.b. niet te lang mee, want vol is vol. De andere bloemschikcursus in Putten is al helemaal vol en daar kan dus niemand meer bij .

Voedselbos Ermelo

Verenigingsavond dinsdag 20 september 2022
Aanvang: 20.00 uur

Locatie: Immanuelkerk, Stationsstraat 137, 3851 ND Ermelo

Prachtig gelegen aan de Nijkerkerweg tussen de weilanden bij Ermelo werken we aan ons eigen voedsel paradijs. Donateurs van ons voedsel paradijs genieten van een overdaad aan natuurlijk lokaal voedsel. Ons concept is goed voor de aarde, de biodiversiteit en de mens.

Ongeveer 20 procent van het terrein verbouwen we eenjarige groentes en kruiden. De overige 80 procent is een voedselbos met honderden soorten struiken en bomen.
Tijdens het groeiseizoen ontvangen bijna wekelijks de deelnemers een heerlijke voedselbox met een diversiteit aan natuurlijke lokale producten. De eerste jaren vooral eenjarige gewassen zoals, aardappels, sla, uien, wortelen, bonen, kruiden, bloemen en nog veel meer. Na een aantal jaren zullen daar diverse soorten bessen en fruit bij komen en uiteindelijk komt de box vol met hazelnoten, walnoten, vijgen en nog veel meer gezonds en lekkers.

Foto's onder: Opde Haar.  Voor meer foto's van deze dagtocht kijk op onze website bij het album van 2022

OpdeHaar en De Wilgenkamp

Dagtocht 27 juli
Henk en Hennie van Emaus

Met 21 personen kwamen we om 10.00 uur aan bij de bijzondere privétuin OpdeHaar in Hoevelaken. sinds 1987 zijn de met Engelse “roots” tuinierders John en Joyce Ramsbotham de tuineigenaren. Toen zij hier kwamen wonen was er geen tuinbeplanting maar een volledig dichtgegroeid perceel, ze maakten een plan en zijn gaan opbouwen. John woonde in een dorp waar op hoog niveau werd getuinierd en kreeg de liefde voor het tuinieren al van kinds af aan mee en is dan ook de plantenkenner. Joyce is meer de ontwerper en kunstenaar, zij maakt prachtige beelden die overal in de tuin zijn te bewonderen, maar ook heeft zij een grote bijdrage aan het tuinontwerp geleverd.  Op een  zeer oud rabattenbos* hebben zij een unieke tuin ontwikkeld met zeer veel bijzondere planten, waarvan vele schaduwplanten en planten die de schaduw kunnen verdragen. Vele collecties hebben er een plaatsje gekregen. Nu in juli vielen de  vele soorten winterharde begonia’s, hortensia’s (botanische) en varens op. We werden in 2 groepen door het echtpaar rondgeleid en kregen daarna een heerlijke zelfbereide lunch aangeboden. Na de lunch kon je de tuin op eigen gelegenheid bekijken of gezellig nog wat na te praten.

Hierna gingen we naar de Wilgenkamp van  Brigitte en Henk Gentis. Deze tuin is al eerder aangelegd dan de vorige en is ontworpen door Liesbeth Canneman. Zij was tuinarchitect en oprichtster van De Nederlandse Tuinenstichting. Opvallend zijn de knotwilgen bij de entree, de mooie hagen die de ruimtes omzomen, alles in goed aanvoelende verhoudingen ten opzichte van het open landschap. Heel kleurrijk was de “moestuin” met veel kleurige bloemen en diverse groentes. In een ruimte ernaast stonden hoge donkerroze lelies van wel 2 meter te bloeien met kleurige phloxen eronder. We kregen thee met wat lekkers onder een overkapping en hebben genoten van het enthousiasme van Brigitte en het noeste werk van Henk Gentis. Het organiseren van een dagtocht met personenauto’s is goed in de smaak gevallen, gezien de vele reacties van de mede excursiegangers.
*Bos met een  systeem van geulen voor ontwatering

foto onder: De Wilgenkamp.   Voor meer foto's kijk in het fotoalbum op onze website bij 2022.

Seizoenentuinenroute 2022

Nog eenmaal zijn de tuinen open en wel op zaterdag 17 september van 10.00 - 16.00 uur. Waar kunt u terecht?

Tuin Polhuis, Zeeweg 144, Ermelo                                            Zie ook:
Eben Haëzer, Buitenbrinkweg 59, Ermelo                                  www.seizoenentuinenroute.com
Wijngaard Telgt, Telgterweg 221. Ermelo                                  De entree is gratis
Mandala, Mandenmakerstraat 105, Harderwijk
Verrassing achter de heg, Oude Telgterweg 270, Ermelo,