Nieuwsbrief april 2023

Johan de Vroom

Het eerste deel van het seizoen zit er al bijna op.
Zo hebben we de snoeicursus bij de Pluktuin en de Lenteworkshop bij Petersen alweer gehad.
U kunt zich nog tot 15 april opgeven voor de Tuinreis naar Sleeswijk – Holstein.

Onze laatste verenigingsavond voor dit seizoen is op 18 april.  Wij gaan dan luisteren en kijken naar de presentatie van Suze Peters over plaagdieren in de tuin en hoe je ze nuttig kunt inzetten. Nog milieuvriendelijk ook.

Lenie van Eikenhorst (links) wordt tijdens de Algemene ledenvergadering door voorzitter Jos Beek gefeliciteerd met haar 25-jarig lidmaatschap van Groei & Bloei. Frouwkje Jonker krijgt een bloemetje ter ere van haar verjaardag die dag.

Plaagdieren in de tuin

van vertrappen naar vertroetelen

Presentatie van Suze Peters
Verenigigingsavond 18 april 2023
Locatie: Zalencentum Immanuelkerk
Aanvang 20.00 uur

De kranten staan vol over hoe slecht het gaat met de natuur en de biodiversiteit. Dus als je geen chemisch poeder of verdelgende spray meer wilt gebruiken om onkruid en plaagdieren te bestrijden; wat dan wel? Hoe tuinier je zonder gif?

Suze Peters schreef er een boek over: Het Plaagdierboek. Een leerzame en praktische gids met alle ‘lastige tuinbeestjes’ in de hoofdrol, zoals bladluizen, mieren, slakken, wespen, rupsen, mollen en ratten. Waarom zijn ze er en wat zeggen ze over je tuin? Door hun rol in de tuin beter te begrijpen, merk je hoe nuttig en functioneel deze plaagdieren eigenlijk zijn.
Plaagdieren zijn allemaal onderdeel van het grote ‘tuinweb’. Suze zal aan de hand van de bladluis uit de doeken doen hoe dit web werkt. En hoe je ermee aan de slag kunt in je eigen tuin.

Na deze avond ga je anders naar plaagdieren kijken. Je leert ze kennen en begrijpen, zodat je meer tolerantie voor ze zult hebben. En ga je vanzelf minder vertrappen en meer vertroetelen.

Bij het tweede deel van de presentatie wordt er ingegaan op de vragen die er zijn over plaagdieren.

Eerder al schreef Suze Peters Het Onkruidboek.
Beide boeken zijn op de verenigingsavond gesigneerd te koop voor €22,95.

Voor meer informatie:
www.tuinschool.online
Instagram: @detuinschool
podcast: https://open.spotify.com/show/6cmZOSHkmkmnGWWbkdX4YL

Golden Ticket finale bloemschikken 2023

Zondag 25 juni
Dit jaar was de finale bloemschikwedstrijd op Gardenista gepland, maar alles loopt een beetje anders dan verwacht. Gardenista gaat niet door en niets doen is geen optie! Daarom worden de winnaars van de regio wedstrijden uitgenodigd om te strijden in de finale op zondag 25 juni 2023 tijdens het Plantenfestijn bij De tuinen van Appeltern.

De werkgroep Team Bloem van Groei en Bloei heeft in samenwerking met De tuinen van Appeltern dit nieuwe evenement opgezet waarin speciaal voor de Goldenticket winnaars een landelijke bloemschikwedstrijd wordt georganiseerd. De wedstrijd vindt die zondag plaats van 14.00 uur tot 16.00 uur. Het blijft nog een verrassing wat het thema gaat worden. De wedstrijd is met publiek.
Namens onze afdeling doet Ria Kikkert mee. Zij won een Golden Ticket op het Oost Nederlands Kampioenschap Bloemschikken in het najaar van 2022. Rond 16.30 uur wordt de winnaar bekend gemaakt. De deelnemers gaan natuurlijk strijden voor de eer en de winnaar gaat naar huis met de Appeltern Trofee.
Iedereen wordt uitgenodigd om 's middags naar de wedstrijd te komen kijken, maar eerder mag natuurlijk ook, want je bent uiteraard de hele dag welkom in De tuinen van Appeltern.
Naast de wedstrijd en alle mooie modeltuinen, zijn er tal van groene activiteiten voor een leuke dag uit.
Het adres van de tuinen is: Walstraat 2A in Appeltern
Kijk ook op Plantenfestijn Appeltern

De reis naar Sleeswijk-Holstein van 26 t/m 29 juni gaat door! Er zijn voldoende aanmeldingen.

Verder staan er een aantal dagtochten op het programma. Voor de data woensdag 14 juni, vrijdag 21 juli en woensdag 6 september zijn dagtochten in ontwikkeling. Dus noteer dit alvast in de agenda.

Het met elkaar meerijden willen ze op dezelfde wijze doen als vorig jaar.
Vriendelijke groet,

Een foto van de website van De weelderige bostuin

Drie seizoenen Open Tuinen Dagen

Niet alle tuinen zijn vier dagen open. Kijk op de website voor de juiste data.

Zaterdag 29 april 10.00-16.00 uur
Vrijdagavond    30 juni 19.00-21.00 uur
Zaterdag 1 juli 10.00-16.00 uur
Zaterdag 16 september    10.00-16.00 uur

Deelenemende tuinen

1 Tuin Polhuis Zeeweg 144 Ermelo
2 Eben Haëzer Buitenbrinkweg 59 Ermelo
3 Wijngaard Telgt Telgterweg 221 Ermelo
4 Mandalatuin Mandenmakerstraat 105    Harderwijk
5 Verrassing achter de heg    Oude Telgterweg 270 Ermelo
6 De boegtuin Boegmeen 14 Harderwijk
7 De dienstwoning Leuvenumseweg 71 Harderwijk
8 De tuin van Mieke Huygenslaan 47 Ermelo
9  Familie Vink Buitenbrinkweg 65a Ermelo
10 Carla's tuin Cantharellaan 30 Ermelo
11 Voedselbos Ermelo Nijkerkerweg 34 Ermelo
12 Tak Art Space Hessenmeer 88 Speuld
13    De weelderige bostuin Irenelaan 13 Ermelo

Zie ook www.seizoenentuinenroute.com. De entree is gratis.

Henk van Emaus deelt regelmatig zijn tuinkennis met de luisteraars van radio VeluweFm. Hij is dan te gast op de zaterdagmorgen in het programma de Stamtafel. De eerstvolgende uitzending waarin Henk zijn tips doorgeeft, is op zaterdagmorgen 15 april om half 11. Voor meer informatie voor o.a. frequenties VeluweFM

Koop bij onderstaande sponsors!

Firma Kamphorst