Februari 2022

Deze Nieuwbrief krijgt u, omdat u zich geïnteresseerd hebt getoond in de activiteiten van onze vereniging. Wilt u de Nieuwbrief niet meer ontvangen, klik dan op de link onderaan in deze Nieuwsbrief.

door Johan de Vroom

Omdat de activiteiten van Groei & Bloei als scholing werden aangemerkt, ontstond er ineens de mogelijkheid om een verenigingsmiddag te organiseren. Reden voor ons als bestuur om begin van dit jaar een extra nieuwsbrief uit te brengen om u uit te nodigen op dinsdagmiddag 18 januari naar de Immanuelkerk te komen.
En dat hebben we geweten. De opkomst was ruim twee keer zo groot als gebruikelijk. Lag het aan de sprekers Henk en Piet of was het de middag in plaats van de avond die u massaal op de been bracht?
We weten het niet, maar wat we wel weten is dat de volgende verenigingsavond ook weer een middag gaat worden en wel op dinsdag 15 februari om 14.00 uur. U bent dan weer van harte welkom in de bovenzaal van de Immanuelkerk in Ermelo. Ook dan zijn alle coronamaatregelen weer actueel zoals QR-code, mondkapje bij binnenkomst, 1,5 mtr……
Voor leden is de toegang gratis, niet leden betalen €3,-

We verzoeken u om u vooraf aan te melden bij onze secretaris info@ermelo-putten.groei.nl of 0341 357626 zodat we een idee hebben hoeveel mensen we mogen verwachten.

Wat ook meeverhuisd is naar de middag, is onze verloting van mooie bloemstukken gemaakt door Frouwkje en een aantal dames. Door lootjes te kopen steunt u onze vereniging financieel.

Algemene Ledenvergadering
Op 15 maart is onze Algemene Ledenvergadering (ALV).  Na de pauze zal de heer Huizing ons uitgebreid bijpraten van Knoffel tot Engelhengel, bloembollen uit Zuid-Afrika voor op de vensterbank of terras. Voor meer informatie kijk op onze website en klik HIER

Als bestuur willen we toch ook graag de band met onze leden gaan versterken. We hebben u gemist! Een aantal activiteiten gingen jammer genoeg niet door en als ze wel doorgingen dan waren er mensen, die om gezondheidsredenen liever thuisbleven. Daarom hebben wij besloten om alle leden van Groei & Bloei Ermelo- Putten een klein presentje aan te reiken. Wat dit zal zijn, blijft nog even een verrassing, maar dat het in sfeer van tuinieren is zal u niet verrassen.

Wel hebben wij mensen nodig die deze kleine verrassing bij onze leden gaan thuisbrengen. Ook in dit geval geldt weer “vele handen maken licht werk”. Geeft u zich op bij onze secretaris
info@ermelo-putten.groei.nl ?  Als u vragen hebt, een telefoontje naar 0341 357626 en u weet meer.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Op de fiets door Zuid-Afrika en Namibië

Verenigingsmiddag 15 februari 14.00 uur
Presentatie van Jan Willem Lagerweij

Mensen die er al eens geweest zijn roemen over de grote diversiteit aan landschappen en de overweldigende natuur van deze twee landen. Zuid-Afrika wordt niet voor niets ‘de wereld in één land’ genoemd. Je vindt er safarigebieden, bergen, moerassen, bossen, uitgestrekte vlaktes en woestijnen. En vele honderden kilometers kustlijn. Kaapstad in het uiterste zuiden van het land is een levendige stad die inmiddels al meerdere keren door de Britse krant The Telegraph is uitgeroepen tot de beste stad van de wereld.
Het paradijselijke zuiden van Namibië kenmerkt zich vooral door uitgestrekte vlakten die begroeid zijn met geelgroene grassen en Afrikaanse bomen. Deze oranjerood glooiende Kalahari is een semiwoestijn waardoor er veel bijzondere dieren voorkomen.

Drie keer heb ik tot nu toe dit deel van Afrika bezocht. In 2003 maakte ik al eens – in fotografische zin voor mij nog in het analoge tijdperk –een fietstocht in groepsverband van Kaapstad naar Port Elisabeth. In 2009 was het reisdoel Kaapstad in de West Kaap provincie van Zuid-Afrika. In drie weken tijd verkende ik samen met mijn vrouw in een huurauto niet alleen Kaapstad zelf maar bezochten we ook diverse bezienswaardigheden in de omgeving.
In september 2015 bezocht ik samen met enkele enthousiaste fietsers onder leiding van een Zuid-Afrikaanse vrouwelijke gids onder meer Namaqualand in het noordwesten van Zuid-Afrika en de Kalahari woestijn in het zuiden van Namibië. Ons vertrekpunt was het plaatsje Kamieskroon aan de rand van Namaqualand.
Voor meer informatie kijk op onze website en klik HIER.

Tips van Henk op Radio VeluweFM

Henk van Emaus deelt regelmatig zijn tuinkennis met de luisteraars van radio VeluweFm. Hij is dan te gast op de zaterdagmorgen in het programma de Stamtafel. De eerstvolgende uitzending waarin Henk zijn tips doorgeeft, is op zaterdagmorgen 12 februari om half 11 bij het programma De Stamtafel.

Met de afdeling Ermelo-Putten en Gardentours naar Schotland

Van zondag 12 t/m zaterdag 18 juni 2022

Floors Castle, Carolside, Macplants, Broadwoodside, Kalzie Gardens. En dan Edinburgh Botanic, Hopetoun House, Portmore Gardens, Bass Rock, Sheperd House en tot slot The Alnwick Garden. Het zegt u nu waarschijnlijk nog niet veel, maar na zaterdag 18 juni zult u honderduit kunnen vertellen over de prachtige Schotse tuinen en het adembenemde landschap. Tenminste........... als u meegaat!

Inschrijven en verdere informatie is te verkrijgen bij:
Henk van Emaus, Leuvenumseweg 71, 3847 LA Harderwijk
Telefoon 0341-420541, E-mailadres: henkvanemaus@solcon.nl

Een inschrijfformulier én het volledige programma vindt u ook op onze webiste. Klik HIER

Deze planten ook bij u in de tuin?

Kom 18 maart naar de presentatie van Knoffel naar Engelhengel.