NIEUWSBRIEF februari 2023

Johan de Vroom

Januari is alweer voorbij dus de kop is er af.
Wij hebben ook onze eerste verenigingsbijeenkomst weer gehad. Deze keer 's middags en wat een opkomst, ca 50 mensen waren naar de Immanuelkerk gekomen. Daar waren ook mensen bij, die
's avonds niet meer de deur uitgaan waardoor we die missen op onze avondbijeenkomsten. De andere kant is dat we 's middags mensen missen die overdag werken. Moeilijk voor het bestuur om daarover een passend besluit te nemen.

Tijdens de bijeenkomst in januari heeft Henk ons bijgepraat over de tuinreis naar Sleeswijk-Holstein. Op 21 februari zal Henk nog een korte presentatie geven. Het belooft een mooie reis te worden, ook volgens de spreker (hij is ook reisleider bij Gardentours) die ons over de Dutch wave vertelde. Heeft u zich al opgegeven? Meer informatie vindt u op website.

Op 21 februari gaan wij met Lambert Sijens kijken naar de Tuinen van Weldadigheid. Hier worden vele oude Nederlandse soorten maar ook oude en minder oude variëteiten van over de hele wereld gekweekt.

De ALV (Algemene LedenVergadering) wordt gehouden op 21 maart. Na een kort huishoudelijk deel gaan we op reis naar Zwitserland met zijn bijzonder natuur door de hoogteverschillen. We doen dat samen met Arie Vermeer. Meer hierover in de nieuwsbrief van maart.

Van de excursiecommissie

Op de verenigingsavond van 21 februari willen we door middel van een korte presentatie een toelichting geven over onze Tuinenreis naar Sleeswijk-Holstein.
Flyers en aanmeldingsformulieren zijn aanwezig. Uiteraard kunt u bij ons terecht voor vragen en verdere informatie.
kijk ook op one website bij Tuinenreis Sleeswijk Holstein

Hennie en Henk van Emaus

De Tuinen van Weldadigheid

Presentatie door Lambert Sijens
Locatie: Zalencentrum Immanuelkerk, Stationsstraat 137, 3851 ND Ermelo
Aanvang: 20.00 uur

Lambert Sijens van De Tuinen van Weldadigheid in Veenhuizen komt 21 februari vertellen over De Tuinen van Weldadigheid in Veenhuizen. Samen met zijn partner Jolanda en vele vrijwilligers kweekt hij hier al 15 jaar grote collecties aardappels, knoflook, peulvruchten en andere groenten.

Hieronder zijn vele oude Nederlandse soorten maar ook oude en minder oude variëteiten van over de hele wereld. Hun kwekerij is kleinschalig en themagewijs ingericht met kruidentuinen, groentetuinen, borders, hagen en andere elementen. Het thema diversiteit is in alle aspecten terug te vinden.

Het bedrijf is verder ook zorgboerderij en doet diverse toeristische activiteiten. De (eetbare) plantjesmarkt op de derde zondag in mei is inmiddels zeer bekend onder plantenliefhebbers in Noord-Nederland. Lambert komt zijn lezing illustreren met prachtige foto's en neemt een deel van de collectie groente- bloemen- en kruidenzaden mee, ook voor de verkoop.
Voor meer informatie kijk op de website van de Tuinen van Weldadigheid

Henk van Emaus deelt regelmatig zijn tuinkennis met de luisteraars van radio VeluweFm. Hij is dan te gast op de zaterdagmorgen in het programma de Stamtafel. De eerstvolgende uitzending waarin Henk zijn tips doorgeeft, is op zaterdagmorgen 18 februari om half 11. Voor meer informatie voor o.a. frequenties VeluweFM

Theorie en praktijk van het snoeien

Leer snoeien in 4 dagdelen in februari en maart bij Groei & Bloei Nijkerk/Hoevelaken. In 2 avonden theorie en 2 ochtenden praktijk legt hovenier Hildegard Steenbrink de basisregels van het snoeien uit, zoals “Snoeien doet groeien”. Deze basis kun je op alle bomen en struiken toepassen voor een mooier resultaat.
Datum/locatie:
Theorielessen: donderdagavonden 16 februari en 2 maart, van 19.30-21.30 uur in ’t Veense Hart, Van Noortstraat 36, Nijkerkerveen.
Praktijklessen: zaterdagochtenden 25 februari en 4 maart, van 09.00-12.00 uur in een tuin (waar wordt afgesproken op 16 februari).
Kosten voor de totale cursus: € 50,- voor leden, € 60,- voor niet-leden.
Opgave via de website van Groei & Bloei Nijkerk/Hoevelaken Cursus Snoeien

Koop bij onderstaande sponsors!