Januari 2020

In deze Nieuwsbrief:

► Alle lezers van deze Nieuwsbrief een heel gelukkig en groen 2020 toegewenst!
► De eerste verenigingsavond van 2020 gaat over de tuinreizen, die onze afdeling regelmatig organiseert. Als lid van de excursiecommissie vertelt Henk van Emaus wat er op stapel staat en wat is geweest. Hij zal ons laten genieten van de mooie beelden van de tuinreis van afgelopen jaar.
► Komende verenigingsavonden. Kijk ook op www.ermelo-putten.groei.nl
► Gegevens voor de Tuinreis naar Schotland. U kunt ze hier in deze Nieuwsbrief lezen èn wat u hier niet vindt, staat op onze website bij Tuinreis Schotland..
► Nog weer even aanacht voor de bloemschikcursussen. Instromen kan altijd!
► De afdeling Lelystad van Groei&Bloei organiseert 30 januari een unieke bloemschikshow. Verderop meer informatie.

Welkom:
Wij heten mevrouw A. de Rijk uit Ermelo van harte welkom als lid van onze afdeling.

Tuinenreizen

Verenigingsavond 21 januari 2020
Presentatie Henk van Emaus, excursiecommissie

Aanvang 20.00 uur in de Dialoog in het gemeentehuis van Ermelo.

Een avond vol met beelden van gemaakte en nog te maken tuinenreizen.
Een terugblik op de Tuinenreis naar Südbaden en de Elzas.
Vooruitblik op de te maken tuinenreis naar Schotland van 14 t/m 20 juni 2020.

Unieke Bloemschikshow

Aeres VMBO Lelystad en afdeling Lelystad van Groei & Bloei organiseren samen op 30 januari een unieke bloemschikshow. Op het podium worden bijzondere bloemencreaties gemaakt door Henriëtte van de Schaaf, eigenaresse van Kwekerij Acanthus in Nagele en Jan Post. Beiden zijn docent met jarenlange ervaring in het bloemvak. Leerlingen, die het talentvak Bloem hebben gekozen, geven een demonstratie over inpakken van bloemen, technieken, materialen enz. In de pauze zijn zij aan het werk. Na afloop worden er een aantal bloemstukken verloot.

Entree voor deze avond is € 2,50 voor Groei & Bloei leden (op vertoon van de lidmaatschapspas) en voor niet-leden € 5,-  Dit is inclusief een kopje koffie of thee en een lot met kans op een bloemstuk.
Datum: 30 januari 2020 om 19.30 uur in de Aula van de Aeres VMBO te Lelystad, Tjalk 25-58.
De zaal is open om 19.15 uur. Kijk voor meer informatie Bloemschikshow Lelystad

21 januari 2020 Tuinenreizen
Presentatie Henk van Emaus, excursiecommissie
Een avond vol met beelden van gemaakte en nog te maken tuinenreizen. Een terugblik op de Tuinenreis naar Südbaden en de Elzas. Vooruitblik op de te maken tuinenreis naar Schotland.
18 februari 2020 Beleving van kleur in de tuin
Presentatie Martje van den Bosch (Tuinen in Demen)
17 maart 2020

Tulpen uit Amsterdam?
Presentatie Sophie Oosterwijk

21 april 2020

Landschappen en vogels in en rond Arnhem
Presentatie Koos Dansen

Beleving van kleur in de tuin

Presentatie van Martje van den Bosch

Een tuin is bij uitstek een plek om te genieten en rust te vinden, maar ook een plek die nieuwe energie geeft. Hoe we een tuin waarderen en de kleuren erin ervaren wordt mede bepaald door wat we mooi vinden. Iedereen beleeft kleur anders, dat zegt iets over de persoon en het zegt iets over de kleur. Factoren die daar een rol in spelen, komen aan de orde, evenals de eigenschappen en effecten van kleuren.
De beleving van kleur in de tuin helpt om je eigen beleving van kleur en je eigen kleurvoorkeur te begrijpen. Maar het is ook een heel praktisch verhaal, met veel aandacht voor beplanting. Niet alleen éénjarige en vaste planten, maar ook bollen, rozen en bomen komen aan bod. Behalve een beschrijving hoor je handige tips voor de verzorging en doe je ideeën op om in je eigen tuin aan de slag te gaan. De presentatie wordt ondersteund door prachtige foto’s in power-point.
Kijk ook op onze website: Kleur in de tuin

7-daagse tuinreis naar Schotland

Van zondag 14 t/m zaterdag 20 juni 2020
(programma en tijden onder voorbehoud)

Aanmelden via het aanmeldingsformulier aan de excursiecommissie. Raadpleeg voor verdere informatie de excusiecommissie Henk en Hennie Emaus.
Telefoon 0341-420541, E-mailadres: henkvanemaus@solcon.

Hotel:
De eerste en laatste nacht brengt u door in een hut aan boord van één van de schepen van de DFDS Ferries. De overige 4 nachten verblijft u in het MacDonald Cardrona****, Peebles, EH45
8NE, Schotland, United Kingdom. Tel: +44(0)8448799024.
Programma:
Begeleiding gedurende de reis door een ervaren reisleider van Garden Tours.
Het volledige programma vindt u op onze website bij Tuinreis Schotland.

Bloemschikken, instromen kan altijd

De bloemschiksters van onze vereniging hebben alweer een aantal lessen achter de rug. Maryke van der Mast. één van de cursisten, stuurt regelmatig foto's van de meest prachtige creaties. Bekijk de foto's op onze website bij Bloemschikken

Bezoek onze website

www.ermelo-putten.groei.nl